Hintsa Performance – Muutoksen äärellä

Luin viime syksynä Aki Hintsan kirjan Voittamisen anatomia. Errrittäin hyvä kirja, jota voin suositella ja alleviivata jokaiselle. Hintsasta julkaistiin tänä aamuna juttu Hesarissa, joten ajattelin lisätä esseen blogiini, sekä muiden iloksi että omaksi muistutukseksi.

 

 

Core – ydin

ympyra_fi

 

Kuva: Hintsa.com – Circle of Success (suomeksi)

Hintsan filosofia on kehittynyt urheilumaailmassa, mutta se on todettu erittäin toimivaksi niin liiketalouden puolella kuin myös kokonaisvaltaisesti jokaisen ihmisen elämässä. Kaikki rakentuu coren, ytimen, energian ympärille. Se on perusta. Sen päälle rakennetaan kaikki muut kuusi osa-aluetta hyvinvoivasta ihmisestä.

Core perustuu seuraavien kolmen kysymyksen ympärille:

  1. Tiedätkö kuka olet?
  2. Tiedätkö, mitä haluat?
  3. Hallitsetko omaa elämääsi?

Ensimmäisen kysymyksen tarkoitus on hahmottaa ihmisen identiteetti. Ei siis mitä tahansa ulkoisia seikkoja, vaan identiteetti. Vahva identiteetti ei perustu johonkin mikä voidaan ottaa pois. Vahva identiteetti perustuu arvoihin. Jos identiteetti on rakennettu työpaikan ympärille, niin kuin valitettavan monella on, niin työpaikan hävitessä voi koko olemassaolon perusta murentua. Kirjassa annetaan esimerkki Gebrselaissesta, Etiopialaisesta juoksijasta, jonka identiteetti oli rakentunut vahvalle pohjalle. Hän oli omistanut koko elämänsä juoksemiselle ja oli myös pärjännyt siinä maailmanlaajuisesti. Yhden vakavan loukkaantumisen seurauksena hän menetti mahdollisuuden Ateenan olympiakultaan. Kun häneltä kysyttiin reaktiota pettymykseen, niin vastaus oli hämmentävä. ”Surullista, mutta se on vain urheilua”. Hänen identiteettinsä nojasi muuhunkin kuin siihen mihin hän oli lähes koko elämänsä omistanut. Hän oli juoksija, mutta myös isä, aviomies ja ystävä. Hän näki elämänsä, identiteettinsä, kokonaisuutena.

Toisen kysymyksen taustalla on muutamia lisäkysymyksiä:

  • Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikaasi?
  • Ovatko tavoitteesi pysyviä, vai vaihtuvatko ne usein?
  • Vaikuttaako muiden ihmisten päätökset ja valinnat voimakkaasti omiisi?
  • Tiedätkö, mikä on ”seuraava askel” elämässäsi?

Nykymaailmassa oravanpyörä vie helposti mennessään. Silloin nämä kysymykset unohtuvat helposti, kun voimavarat keskitetään päivittäiseen selviytymiseen. Oman elämän aiemmin ehkä niin selkeä suunta häviää helposti. Voi myös käydä niin että omat arvot ja tavoitteet repivät eri suuntiin. Tässä tapauksessa tapahtuu usein turhautuminen ja identiteettikriisi. Vahvasti perhekeskeinen ihminen panostaa kaikki panokset työelämään, jotta voisi turhata perheensä toimeentulon. Tosiasiassa koko perhe voi pahoin, vaikka henkilö kovasti haluaakin hyvää. Tavoitteiden tulee perustua arvoihin, eikä suinkaan toisinpäin. On tärkeää pystyä nauttimaan nykyhetkestä, vaikka tavoitteleekin jotain tulevaisuudessa.

Kolmas Hintsan kysymyksistä niputtaa kahta edellistä kysymystä taitavasti. Teetkö mitään kahden aiemman asian eteen? Jari Sarasvuo on sanonut: ”Jos arvosi eivät maksa sinulle mitään, ne eivät ole arvoja vaan mielipiteitä.” Elämässä joutuu tekemään valintoja, jotka ovat joskus vaikeita. Mutta kun nämä valinnat tehdään oikein, omien todellisten arvojen pohjalta, niin elämänasenne pysyy oikeassa suunnassa.

Miksi maailmankuulu F1-lääkäri aloittaa ihmisen terveyden edistämisen näin syvältä? Koska tässä lasketaan koko elämän kestävää perustaa. Ihminen on todennäköisemmin tyytyväinen kun hän tietää kuka hän on, mitä elämässään tekee ja ennenkaikkea miksi. Toinen iso syy on kestävä motivaatio. Pysyvään elämäntaparemonttiin vaaditaan kestävää motivaatiota. Motivoitunut henkilö tekee asioita oikein, koska tietää miksi. Mitä paremmin ihminen tuntee itsensä, sitä enemmän hänellä on psykologista pääomaa ja sitä kautta sitä paremmin hän selviää elämästä. Suunta ja tavoitteet eivät muutu pienten vastoinkäymisten edessä.

Vain motivoitunut ihminen pystyy muuttamaan edes pieniä asioita elämässään pysyvästi.

Aito motivaatio ei koskaan voi tulla ulkoa vaan lähtee aina sisältä, ihmisestä itsestään.

Jotta voi motivoitua aidosti, pitää tietää, mitä oikeasti haluaa.

Jotta tietäisi, mitä haluaa, on tunnettava itsensä ja perusarvonsa.

Jotta voi tavoitella sitä, mitä haluaa, pitää itse kontrolloida elämäänsä.

– Aki Hintsa

 

Tässä kohtaa kirjaa mä tajusin. Mää tiedän hyvinkin tarkasti kuka olen ja mihin mun identiteettini perustuu. Ja musta kyllä tuntuu että mää hallitsen mun elämääni. Mutta en mä tiedä mitä haluan. Tai ehkä pieniä haluja löytyy johonkin suuntaan, mutta ei tavoitteita. Vastaus kysymykseen ”Ovatko tavoitteesi pysyviä, vai vaihtuvatko ne usein?” on enemmänkin että minulla ei ole tavoitteita. Tavoitteet on tälläsiä mitään sanomattomia valmistu, syö hyvin, nuku. Toisaalta olen jollain tasolla tyytyväinen siihen, miten käytän aikaani. Pidän elämääni nyt kiinnostavana ja elämisen arvoisena. Mutta että seuraava askel elämässä ja tavoitteet..

Tajusin että mun elämässä on käsillä isoja muutoksia. Ei pelkästään viime kevään osalta jo tapahtuneita, vaan myös tämän hetken osalta. Mun elämä muuttuu, halusin mä sitä tai en. Ja mun on asennoiduttava siihen oikein, löydettävä mun tavoitteeni.

Puolitoista tuntia myöhemmin…

Makasin tuossa lattialla ja mietin tavoitteita. Tutkin vanhaa esseetäni ja kaivoin KIRMAn esiin. Tulin kuitenkin siihen tulokseen että mun pitäisi ehkä kirkastaa työperäinen visio itselleni, jotta voisin pilkkoa sen tavoitteisiin. Ja se on sitten sen verran iso kakku että säästän sen oppimissopimukseen. Mutta muutamia pienempiä ja yksinkertaisempia tavoitteita sain, liittyen Tiimiakatemian loppuun ja itseeni. (Toim. huom. Suluissa merkintä onnistuinko vai en.)

  • Maailmanympärysmatkan budjetti, 10 000e. (Check!)
  • Valmistu jouluna 2015(Check!)
  • Opinnäytetyöstä 4 tai 5(Check!)
  • Keskiarvo >  4.00 (Check!)
  • Leukoja 17 seuraavaan oppimissopimukseen mennessä. (Not)
  • Paino 75kg joulukuun alussa. (Check!)
  • Penkkitulos 90kg (Not), kyykky 110kg (Not) ja mave 125kg (Check!) joulukuun alussa.

 

Muut osa-alueet

Hintsalla on kuusi osa-aluetta kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa (kts. kuva yllä)

  1. Terveys
  2. Biomekaniikka
  3. Palautuminen
  4. Ruokavalio
  5. Aktiivisuus
  6. Henkinen energia

Terveys on alkupiste ja päätepiste. Jos ihminen on sairas, hänet pyritään saamaan terveeksi, ja jos hän on terve, hänet pyritään pitämään terveenä. Omalla kohdallani tämä on hyvissä kantimissa. Olen perusterve jätkä, mulla ei ole allergioita tai muita terveysongelmia. Toisaalta, voisin selvittää perinnölliset ja henkilökohtaiset riskitekijäni, jos haluaisin katsoa kauaskantoisesti tulevaisuuteen. Tässä elämäntilanteessa se ei ehkä kuitenkaan ole päällimmäisenä mielessä.

Biomekaniikka on tavallaan osa fyysisyyttä. Käytännössä mun kohdallani parannuskohteet on ryhdissä ja venyttelyssä. En onneksi ole kankein mahdollinen rautakanki, mutta en kyllä muista millon viimeeksi olisin tarkoituksella vain venytellyt. Toinen tärkeä on ryhti. Teen paljon istumatyötä, joten minun täytyy kiinnittää huomiota ryhtiini.

Uni eli palautuminen on yksi mistä henkilökohtaisesti pidän. Nukkuminen on kivaa. Tää oli mielenkiintoinen luku kirjassa, koska sain muutamia hoksauksia siitä, miten pitää huolta omasta energiatasosta palautumisen kannalta. Tärkeimpinä kehityskohteina mun on pidettävä ensinnäkin unirytmistä kiinni. Mentävä nukkumaan suunnilleen samoihin aikoihin ja herättävä samoin. Tällä tavalla keho oppii siihen rytmiin ja herättää myös sisäiset toiminnot oikea-aikaisesti. Toinen tärkeä on näyttöjen pimentäminen puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Tää on se haasteellisempi, ja tarkoittaa siis sitä että tietokoneet, tabletit ja kännykät menee puoli tuntia ennen minua nukkumaan.

Ruokavalio on iso osa ihmisen hyvinvointia. Usein painotetaan vain tätä ja liikuntaa, vaikka nuo muut on ehdottoman tärkeitä kanssa. Oma ruokavalioni on opiskelijabudjettiin sopivaa eli pääasiassa kaurapuuroa, ruisleipää, maitorahkaa ja kananmunia. Tulevaisuudessa kun budjetti antaa enemmän myöten, niin tarkoituksena on laajentaa erityisesti oikeaa ruokaa ja kasviksia. Tällä hetkellä olen keskittynyt vain hiilareiden ja proteiinien saantiin. Yksi usein ihmisiltä unohtuva kohta tässä on vesi. Vettä yksistään tulisi juoda pari litraa päivässä, + se mitä urheillessa vielä päälle. Onneksi olen viime aikoina saanut kiinni tästä, ja nytkin tuossa vieressäni on puolentoistalitran vesipullo.

Aktiivisuus tarkoittaa siis ihan rehellistä urheilua ja arkiliikuntaa. Omat erityishuomioni tähän kohtaan ovat arkiliikunnan merkitys ja säännöllinen ja monipuolinen urheilu. Siis rappusia eikä hissiä, paikasta toiseen liikkuminen kävellen eikä autolla, jne. Myöskin säännöllisestä urheilusta täytyy pitää kiinni, varsinkin nyt kun salibandyjoukkue lopetettiin viime keväänä. Ostin onneksi salikortin pari viikkoa sitten, joten seuraavat puoli vuotta ennen mymmiä tuleekin käyty Voimaklubilla pari kolme kertaa viikossa.

Henkinen energia on yksi mitä harvoin ymmärretään ottaa huomioon ihmisen terveyden kannalta. Hintsalla on seuraavanlainen lista tähän osa-alueeseen: tärkeimmät ihmiset, energiaa työstä, oman ajan varaaminen, perusarvot ja niiden mukaan eläminen. Tällä osa-alueella huomasin että pitää yksinkertaisesti panostaa joka kohtaan. Ensimmäinen kohta on nyt jotenkin murroksessa, ja mulla on ollut hiukan haasteita tunnistaa omasta elämästäni niitä tällä hetkellä tärkeimpiä ihmisiä. Työstä energian saaminen on oltava korkealla tasolla, eli merkitystä saatava Tiimiakatemialla vietettyyn aikaan. Omaa aikaakin pitäisi osata varata, ehkä ihan vain mökillä olemalla. Perusarvojen mukaan eläminen onneksi on kiteytynyt tässä vuosien varrella jo vahvaksi.

Kaikissa kuudessa osa-alueessa on jotain parannettavaa, mutta huomasin että mulla on oikeasti aika hyvä tilanne. Tunnen itseni elinvoimaiseksi ja terveeksi. Tästä on käytännössä hyvä jatkaa elämää eteenpäin. Tuo isompi kakku pitää vielä leipoa, eli työperäinen visio, ja sitä kautta hypättävä sokkeloon etsimään elämää.

 

Ja lopuksi, kun ihminen voi kokonaisvaltaisesti hyvin, niin hän kykenee voittamaan. Siksi kyseessä on Voittamisen anatomia.

  1 comment for “Hintsa Performance – Muutoksen äärellä

Comments are closed.